Ads by Smowtion

Monday, December 5, 2011

Dunia hospital.

thank youuuuuuuu soooo much to all readers!
sorry lama sangat tak update blog sebab busy gilaaaa.
terharu bila ada positive feedback sebab ada orang puji blog aku cantik and content best.
sorryyyyyy sangat, kadang-kadang nak blogwalking pun macam tak sempat. huhuhu


my 1st day practical di Hospital kajang biasa-biasa aje lah. ditempatkan di CRA. receive and check form and sample, label sample, send the samples to the lab.
my 2nd day cuma bergotong royong 5s di pantry. Seronok dapat makan free! HAHA.
Hari ketiga buat statistics untuk blood bank.
hari keempat pun sama je. repeat benda hari 1st and 3rd.

dan minggu ini aku ditempatkan di AFB laboratory. *sila google ye adik-adik!
setakat hari ini, dalam AFB lab aku cume buat direct smear and AFB staining. tahukan, untuk TB.
disebabkan TB boleh spread melalui udara, maka mask harus dipakai. ahhhhh,,!! lemas! =.=
AFB stain menggunakan carbol fuchsin (10minutes), decolorizer(3minutes) and counter stain-methylene blue (1minute).
result dia, akan nampak fine, red rods/pink rods. haaaa, tu namanya, anda POSITIVE ada penyakit ni!

contoh direct smear yang aku buat untuk sample sputum, tracheal, gastric lavage, saliva, pus and tissue.
then ada juga aku buat untuk stool occult blood. sumpah kalau korang tengok boleh hilang selera makan sebulan. stool warna hijau, kuning, cair, pekat. memang euwww lah!

best lah dalam lab ni even macam sedikit nak muntah kan.
yelaaa, relax gila. aku punya log book siap panjang lebar aku tulis masa free tadi.
kakak yang handle pun baik. cakap tak marah-marah.
jadi aku pun tak lah berderau darah sangat. :))

sudah aku pakai broadband ni, maka mungkin aku akan lebih kerap update! HAHA.
sapa suka resepi saya angkat tangan! klw ada permintaan nak share ni. :)
okayyy, until then.

No comments:

Post a Comment